Historycznie rzecz biorąc, musimy stwierdzić, iż mimo niedoceniania seksuologii jako nauki w zespole nauk współdziałających z pedagogiką problematyka seksualna od dawna żywo interesowała wszystkich wychowawców. Etnografowie XIX i XX wieku wykazali, że niemal wśród wszystkich ludów prymitywnych w znanych obrzędach inicjacji młodzieży istniały z reguły elementy uświadomienia seksualnego. Tak np. wśród ludów australijskich w czasie ceremonii wtajemniczania chłopców przedstawiano w pantomimicznym tańcu zachowania seksualne potępiane i pochwalane tak więc „specjalny taniec ukazuje akty sodomskie, a ojcowie chrzestni lub starzy mężczyźni dodają do tego objaśnienia: «gdy wrócisz do obozu i będziesz to robił, zostaniesz zabity»” (Alt, 1960). U ludów afrykańskich w trakcie takiej inicjacji uczono plemiennego prawa małżeńskiego, zwłaszcza sztuki dobierania kandydatki na żonę z dozwolonej klasy społecznej, karząc przy tym cieleśnie młodych chłopców za wszystkie dokonywane w celach szkoleniowych błędne dobory. We wschodniej Afryce wyjaśniano dzieciom bez ogródek. wszystko, co dotyczy stosunków płciowych. Musiały one nauczyć się wszystkiego, co odnosi się do ich późniejszego pożycia małżeńskiego.
Leave a reply